Pozycjonowanie - Strategie SEO dla laika
Roboty Google biorą te aspekty pod wagę w pozycjonowaniu
SEO oznacza optymalizację pod kątem wyszukiwarek i jest to praktyka optymalizacji stron internetowych, aby uzyskać wyższą pozycję na stronach wyników wyszukiwania (SERP). SEO służy również jako niezawodna i przyjazna dla budżetu strategia marketingowa, która pomaga przyciągnąć ruch do witryny i zwiększyć współczynniki konwersji. Aby lepiej zrozumieć, czym jest SEO, ten artykuł przeprowadzi Cię przez wyszukiwarkę i podstawy SEO, wyjaśni, jak działają algorytmy wyszukiwania i jakie czynniki wpływają na ranking Twojej witryny.
SEO a SEM: jaka jest różnica?
Optymalizacja wyszukiwarek (SEO) i marketing w wyszukiwarkach (SEM) to strategie marketingowe, których firmy używają, aby dotrzeć do odbiorców za pośrednictwem wyników wyszukiwania. Kluczową różnicą jest to, że SEO koncentruje się na optymalizacji stron, aby uzyskać lepszą pozycję dzięki ruchowi organicznemu. Odnosi się to do odwiedzających witrynę pochodzących z wyszukiwarek, takich jak Google lub Bing. Tymczasem SEM wykorzystuje płatne strategie, aby zwiększyć widoczność witryny w wyszukiwarkach. Odwiedzający z płatnego ruchu pochodzą z klikania reklam generowanych w Google Ads lub innych platformach. Podczas gdy w przypadku SEO zajmuje to trochę czasu, aby uzyskać spójne i trwałe wyniki, SEM oferuje niemal natychmiastowy wynik. Szybko zobaczysz, ile kliknięć i konwersji generują Twoje reklamy w wyszukiwarkach. Mimo różnych różnic, SEO i SEM działają ramię w ramię. Dobra podstawa SEO jest niezbędna do skutecznej strategii SEM. Optymalizacja stron docelowych za pomocą słów kluczowych może poprawić widoczność Twojej witryny.
Jakie czynniki wpływające na SEO są najważniejsze?
Jako najważniejsza wyszukiwarka Google przetwarza ponad 6,5 miliarda wyszukiwań dziennie. W związku z tym wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania Google może potencjalnie zwiększyć ruch w Twojej witrynie. Dlatego ważne jest, aby zwracać szczególną uwagę na czynniki rankingowe Google. Te czynniki stale ewoluują wraz z algorytmami wyszukiwania Google. Pomagają dostarczać najtrafniejsze treści, aby poprawić wrażenia użytkownika. Od czasu ładowania strony po bezpieczeństwo witryny, oto najważniejsze czynniki rankingowe, które musisz znać:
- Szybkość strony - Określa czas potrzebny do załadowania strony internetowej. Szybko ładująca się strona może pomóc Twojej witrynie uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Regularnie monitoruj wydajność swojej witryny i korzystaj z narzędzi do analizy szybkości, takich jak Google PageSpeed Insights, aby uzyskać wgląd w wydajność witryny.
- Przyjazność dla urządzeń mobilnych - Responsywny projekt automatycznie dostosowuje elementy witryny do różnych rozmiarów ekranu, zapewniając optymalne wrażenia odwiedzającym na różnych urządzeniach. Strony z responsywnych, przyjaznych dla urządzeń mobilnych witryn będą pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania. Skorzystaj z Testu optymalizacji mobilnej Google, aby zmierzyć użyteczność swojej witryny.
- Treści wysokiej jakości. Podaj istotne i rzeczowe informacje, aby odpowiedzieć na konkretne pytania. Google ocenia: długość, strukturę, odpowiednie słowa kluczowe, informacje. Zawsze twórz unikalne i oryginalne treści, aby przyciągnąć więcej odwiedzających i zwiększyć widoczność Twojej witryny.
- Linki zwrotne - Nazywane również linkami przychodzącymi, są to linki do Twojej witryny umieszczone w innych witrynach, które służą jako wskaźnik autorytetu Twojej witryny. Gdy witryna zawiera Twój link w swojej treści, oznacza ona Twoją witrynę jako odpowiednie źródło. Strony z wysokiej jakości linkami zwrotnymi z wiarygodnych witryn mogą mieć wyższą pozycję na stronach wyników wyszukiwania.
- Doświadczenie użytkownika - Google mierzy wrażenia użytkownika za pomocą wielu sygnałów, w tym współczynnika odrzuceń i czasu przebywania. Gdy odwiedzający wylądują w witrynie i wkrótce potem ją opuszczą, Google uzna tę witrynę za nieistotną. W związku z tym, jeśli odwiedzający zostaną przez jakiś czas, oznacza to, że witryna zawiera cenne informacje.
- Bezpieczeństwo witryny - Obejmuje wszystkie działania mające na celu ochronę witryny internetowej i jej odwiedzających przed cyberatakami. Dlatego Google nadaje priorytet witrynom zabezpieczonym protokołem HTTPS. Tymczasem witryna bez niej jest oznaczona jako niezabezpieczona i najprawdopodobniej odciągnie odwiedzających. Ponieważ bezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem dla każdego użytkownika sieci, konieczne jest dodanie certyfikatu SSL do swojej witryny.
Jak działa SEO?
Google i inne wyszukiwarki pracują w celu zbierania, organizowania i wyświetlania odpowiednich informacji, aby odpowiadać na zapytania użytkowników. Aby to zrobić, przechodzą przez trzy podstawowe procesy, w tym:
- Wyszukiwarki polegają na zespole robotów internetowych, znanych również jako roboty-pająki lub po prostu boty, aby znaleźć zaktualizowane treści w sieci. Ci swoiści przeszukiwacze sieci WWW pomagają wykrywać i gromadzić informacje wymagane do zindeksowania strony.
- Indeksowanie - odnosi się do procesu, w którym wyszukiwarki przechowują i porządkują zebrane strony internetowe. Gdy roboty znajdą w witrynie informacje, takie jak słowa kluczowe i świeża treść, dodadzą stronę internetową do indeksu wyszukiwania. Gdy użytkownicy szukają odpowiednich informacji, wyszukiwarka pobierze zindeksowaną witrynę.
- Strony internetowe w indeksie wyszukiwania będą wówczas wyświetlane w wynikach wyszukiwania od najbardziej do najmniej trafnej treści.
SEO poprawia Twoją obecność w sieci, czyniąc Twoją witrynę bardziej atrakcyjną dla wyszukiwarek. Innymi słowy, działa w celu określenia, jak dobrze Twoja witryna przechodzi przez tę serię kroków, od indeksowania po ranking. Na przykład dobrze ustrukturyzowane linki wewnętrzne na Twoich stronach ułatwiają robotom indeksującym przeskakiwanie z jednej strony na drugą. Pozwala im to dogłębnie zbadać Twoją witrynę i zindeksować więcej treści. Co więcej, algorytmy wyszukiwarki uwzględnią również obszerne czynniki rankingowe, takie jak:
- trafne słowa kluczowe
- jakość linków zwrotnych
- aktualność treści
Dlatego optymalizacja treści witryny pod kątem tych czynników może znacznie poprawić wyniki wyszukiwania.
Jakie wyróżniamy rodzaje SEO? Poniżej znajdziesz krótki przegląd czterech głównych typów SEO wraz z ich głównymi celami.
SEO na stronie
SEO na stronie odnosi się do procesu optymalizacji poszczególnych stron witryny w celu zwiększenia jej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Ten rodzaj SEO koncentruje się zarówno na treści strony, jak i kodzie źródłowym HTML, w tym tagach tytułu, tagach nagłówka i opisie meta, dzięki czemu jest atrakcyjny dla użytkowników sieci i robotów wyszukiwarek. Pozycjonowanie na stronie pomaga również uporządkować Twoją stronę, tak aby roboty indeksujące wyszukiwarki mogły łatwo analizować, o czym jest Twoja treść, i indeksować ją pod kątem odpowiednich zapytań wyszukiwania.
Pozycjonowanie zewnętrzne - SEO poza stroną
SEO poza stroną odnosi się do wszelkich działań wykonywanych poza witryną, aby poprawić pozycję witryny na stronach wyników wyszukiwania. Daje to wyszukiwarce wskazanie, jak dobrze odbiorcy postrzegają witrynę, firmę lub produkt. W rezultacie dobrze skonstruowana strategia SEO poza stroną może pomóc Twojej witrynie zwiększyć autorytet strony i poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania. Chociaż budowanie linków jest centralnym aspektem tej strategii, każda czynność wykonywana poza witryną jest uważana za SEO poza stroną i nie należy jej pomijać.
SEO techniczne
Pozycjonowanie techniczne to proces optymalizacji technicznych aspektów Twojej witryny, aby upewnić się, że spełnia ona kryteria algorytmu wyszukiwarki. Obejmuje to aspekty takie jak:
- optymalizacja szybkości
- przyjazność dla urządzeń mobilnych
- architektura witryny
Optymalizacja technicznego SEO poprowadzi wyszukiwarkę taką jak Google do łatwego wykrywania i indeksowania Twoich stron. W efekcie nagrodzi stronę z dobrze zoptymalizowanym technicznym SEO wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie techniczne nie tylko pomaga poprawić rankingi wyszukiwania, ale także determinuje wrażenia użytkownika. Użytkownicy i wyszukiwarki preferują dobrze zorganizowaną witrynę z szybkim czasem ładowania i wysokimi zabezpieczeniami – wszystkie z nich są istotnymi technicznymi czynnikami SEO. Szybkość ładowania strony to temat, od którego dobrze jest zacząć. Witryna ze stronami, które ładują się zbyt długo, będzie miała wyższy współczynnik odrzuceń i gorszy ranking. Kroki, takie jak buforowanie witryny, kompresowanie obrazów i zmniejszanie przekierowań stron, to tylko niektóre ze skutecznych sposobów optymalizacji szybkości. Ponadto możesz użyć dedykowanych narzędzi, aby określić, które komponenty należy zoptymalizować.
Pozycjonowanie Lokalne SEO
Pozycjonowanie lokalne to działanie poprawiające widoczność lokalnych firm w wynikach wyszukiwania. Daje większą ekspozycję i pozwala firmom promować swoje marki, produkty i usługi w społecznościach lokalnych. Gdy ludzie wyszukują „restauracja w pobliżu” lub „sklepy ze zdrową żywnością w pobliżu”, wyszukiwarki identyfikują ich lokalizację na podstawie ich adresów IP i odpowiednio prezentują trafne wyniki. Aby znaleźć się w lokalnych wynikach wyszukiwania, konieczne jest zoptymalizowanie lokalnego SEO. Google prezentuje lokalne wyniki wyszukiwania za pomocą mapy, a następnie trzy wyniki wyszukiwania organicznego. Na przykład, gdy użytkownicy wyszukują hasło „agencja SEO w Bielsku”, SERP przedstawi trzy lokalne firmy wraz z fragmentem ich lokalizacji w Mapach Google jako najlepsze wyniki. Jeśli chcesz zaprezentować swoją firmę w lokalnych wynikach wyszukiwania, zwróć szczególną uwagę na Profil Google Moja Firma. Mapa wyświetlana w najlepszych wynikach wyszukiwania lokalnego Google pochodzi właśnie z tych profili. Najpierw musisz założyć konto. Pamiętaj, aby podać dokładne i kompletne dane, takie jak imię i nazwisko, adres i numer telefonu, ponieważ te informacje będą służyć jako czynniki rankingowe. Ponadto Google klasyfikuje również profil Google Moja Firma na podstawie odległości, znaczenia i trafności zapytania.